Followers

06 May 2012

Real Life

just wanna share ngn u ollss..untuk peringatan sesama kita..
Kekadang manusia ni alpa n lupa..lam perkahwinan..terlalu banyak
cabaran dan dugaan.
rasanya sume yg dah kawin alami mcm2 perkara lam hidup kan??
da nama perkongsian hidup..lak tu latar belakang yg berbeza then akibat perbezaan itu, ia mempengaruhi cara berfikir, sikap, nilai dan cita rasa individu dan seterusnya menimbulkan perselisihan faham dan pertelingkahan.dunia rumah tangga boleh diibaratkan seperti air lautan ada pasang surutnya. Ada masa air laut bergelora dan ombak akan mengganas menghempas pantai.


Walau bagaimana rapatnya hubungan suami isteri, pasti akan berlaku pertelingkahan kecil atau terbitnya rasa tidak puas hati kerana perkara seperti ini mudah berlaku ibarat lidah dan gigi pasti akan tergigit juga.Namun, yang membimbangkan ialah sekiranya perkara seperti ini tidak dibendung akan mengakibatkan hubungan suami isteri retak dan seterusnya hancur.

Seharusnya dalam pergaduhan antara pasangan, jangan ungkit perkara-perkara yang telah berlaku.

Dalam perkahwinan kita terpaksa berkongsi segalanya dan melalui perbalahan, kita akan tahu kelemahan dan kelebihan suami atau isteri namun harus diingatkan supaya tidak menggunakan bahasa yang kesat.

Walaupun pedih disakiti pasangan namun jangan sesekali mengeluarkan kata-kata yang kotor, lucah, mencarut kepada pasangan sebaliknya berfikirlah secara bijaksana.

Perkara negatifnya apabila perbalahan tidak dikawal dan masing-masing mahu menunjukkan ego sendiri, pertengkaran yang berkisar perkara kecil atau remeh-temeh boleh berlarutan kepada 'perang dingin' atau krisis lebih besar.




---->kekadang lam rumahtangga nih..bila 'perang dingin'..masing2 nak luah..bila da luah,kekadang pasangan kita xleh terima..then akan cr gak salah kita..erm..mcm mn tu ya?..lebih menyakitkan,bila pasangan kita kuarkan perkataan yg menguris hati..then panggil kita pon bukan da panggilan yg selalu guna?..erm..mcm mn tu?sedih kan...tetiba rasa mcm kita xkenal da pasangan kita..hilang sume cara kasih sayang dier..kebaikan dier..yg nampak masa tu..muka marah,yg penuh geram dendam..yg mcm nk 'telan' ja kita ni hidup2..erm..mcm mn tu???

mcm mn ya nak selesaikan perselisihan tu ya..kalo masing2 ngn ego sendiri..then xleh terima kritikan dr pasangan sendiri...erm..pikir2 kan lah ya..masing2 kita de kehidupan...life must go on if pa pe yg jd lam hidup kita...




(",)












2 comments:

PN SHAMIRA said...

DEAR....WHAT HAPPEN????....
APA2PUN YANG BERLAKU...SABAR..LUMRAH KEHIDUPAN..ALLAH MENGUJI KITA SBAGAI UMATNYA....SABAR YER....

SYAKILA said...

thanks pn.shamira..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...